Nya Zeeland - Tongariro National Park

Det här var absolut en av de häftigaste upplevelserna på hela min resa! Det är en ca 6-7h lång vandring i vulkanlandskap. Vulkanen är känd för att vara Mount Doom i Sagan om ringen! Vi fick gå ungefär halva vägen genom nationalparken och sedan vända p.g.a. vulkanisk aktivitet längre fram. Jag hade packat 3 liter vatten och en massa frukt, nötter och energibars och det behövdes. Man fick kämpa en del och alla klarade sig inte igenom hela vandringen utan fick vända tillbaka. Vi hade hur som helst riktgt tur med vädret! Jag hade hört att flera åkt dit och då var det så dåligt väder att det inte ens var värt kämpandet, för att man ändå inte såg något p.g.a. allt regn, molnen och blåsten. Vi hade solsken hela dagen, men vinden var nog bland det starkaste jag någonsin upplevt! Det kändes som att ansiktet och solglasögonen blev sandblästrade! Jag var även ganska orolig för om kameran skulle hålla, men det gjorde den!
När man kom tillbaka till Taupo på kvällen så var fötterna, benen och huvudet något trött. Däremot var jag riktigt uppspelt av allt det häftiga man har sett och alla otroliga bilder jag fick tag på! Är man i Nya Zeeland så är detta ett måste!
 
En demonstration om hur stark vinden var. Den höll mig uppe när jag stod såhär!
 
Vulkanen och dalen nedanför. Känt från Sagan om ringen! Det bildades otroligt häftiga moln runt vulkanen!
 
Sjöarna som låg en bit bort. Ser helt galet ut med den färgen när man jämför med omgivningen!
 
Jag smörjde in mig ordentligt med solkräm innan vi åkte, men som ni ser så räckte det inte. Jag höll i kameran hela dagen och detta blev resultatet dagen efter! Man måste vara så sjukt försiktig med solen!
 
Jag var i Nya Zeeland i januari. Så allt detta skrivs med några månaders mellanrum.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0