Nya Zeeland - Rotorua m.m.

I Rotorua stötte jag på något jag aldrig hade hört talats om förut. Luge. Förklarat att det är som att åka på en pulka med ett styre nedför backar. Låter konstigt...men jäääklar var kul det var! Som att vara 5 år igen och race:a nedför banorna! Jag vet inte om det finns liknande i andra länder, men i Nya Zeeland finns det två stycken. En i Rotorua och en i Queenstown. Jag minns att jag var trött och sliten precis innan vi skulle göra detta och det kändes innan som bortkastade pengar med $40 (om jag minns rätt) för 5 åk. Mot förmodan så fick det upp mitt humör och vi bestämde för att göra det igen när vi kom till Queenstown!
Dagen efter åkte vi till Wahiao till ett område för en stam från Maori (ursprungsbefolkningen) och det området hette, helt seriöst: Te Whakarewarewatangaoteopetauaawahiao! Haha, helt sjukt! Där fick vi se på när män arbetade med deras konst, eller vad man ska säga. Guiden berätta om historia o.s.v. och vi fick gå in i deras tempel och försöka lära oss en av deras kampsånger och sedan även se geisharna som fanns i området. Riktigt kul att se!
 
Här ser man banorna och vyn som man ser när man åker Luge! 
 
Och såhär ser det ut! Som en pulka med hjul och ett cykelstyre och sen är det bara att köra!
 
Skylten i Wahiao och namnet på det området...haha!
 
Ett av konstverken de hade tillverkat där. Var flera meter lång.
 
Templet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0