Dykning vid SS Yongala, Ayr

Dagen började med frukost kl.6.45 på Yongala Dive Lounge. Mysigt litet ställe. Sen gick vi igenom lite hur skeppet såg ut o.s.v. Från loungen till stranden tog det sedan ca 5min med bil som vår grupp på 12 personer blev skjutsade till. På stranden stod det sen en mindre båt som sedan skulle bli utknuffad från stranden med hjälp av en traktor. Inte det smidigaste sättet, men det fungerade. Vädret såg sådär ut till en början och vågorna slog till ganska hårt till och från mot båten. Det är en expressbåt och tar ca 30min ut till vraket SS Yongala. Vraket har legat på botten sen en storm slog till mot den för drygt 100 år sen och alla som var ombord dog. 122 personer om jag minns rätt. Vraket ligger på ca 30m djup vilket gör att det krävs minst Adventure Diver certifikat för att dyka där. Hur som helst så var vraket riktigt nice att dyka vid. Det är inte tillåtet att dyka in i det dock. Runtomkring så finns det inte så mycket att se, men just på vraket har det bildats koraller och en massa liv. Allt från tusentals småfiskar, till sköldpaddor, rockor, hajar (även om vi inte såg det när vi dök) och riktigt stora fiskar. Såg en fisk som säkert var 3m lång och säker lika bred som mig gånger 3. Det fanns mycket att se där, men jag är ingen expert på vad allt heter så det är svårt att förklara, haha. I själva skeppet så kunde man fortfarande se rester från köket, toaletter, kedjor, champagneflaskor och annat. Såg väldigt intakt ut för att ändå vara ca 100 år gammalt. Dykningen var väldigt enkel att genomföra. Vi var en grupp på 4 personer plus en instruktör och sedan var det en till grupp på 6 personer som var mer erfarna med en annan instruktör. De visade sakerna man ville se o.s.v.

Även om många inte gör det här stoppet på sin östkustresa så tycker jag ändå att det definitivt var värt det! Fanns väldigt mycket att se och stället man bor på är väldigt lugnt och trevligt. Jag stannade två nätter. Den andra egentligen bara för att inte stressa efter dykningen eftersom man blir väldigt utmattad av det. Sov från ca kl.15 på eftermiddagen till 19 och det känns som att det inte kommer att vara några problem när jag ska gå och lägga mig snart. Fick även höra för någon timme sen från kaptenen på båten att alla resor är inställda för åtminstone 6 dagar framåt eftersom båten fick skador i skrovet på tillbakavägen som kan göra att den sjunker om man försöker ge sig ut på vattnet igen. Tur att det hände på tillbakavägen och att det inte var dagen före. Nu kunde jag fortfarande åka ut dit och dyka som vanligt och hade en riktigt nice upplevelse!

Sitter för tillfället och snålar på internetuppkopplingen från en telefon av en i rummet. Så kan inte ladda upp så mycket just nu från dykningen, haha. Men en bild på en rocka iallafall (ca 2m+svans (kallar man det svans?)) med en skymt av skeppet till vänster!

Från Mission Beach till Ayr + Yongala Dive Lounge

28 okt. Under 2 tidigare dagar så hade mitt telefonpaket utgått. Så jag kunde inte kontakta någon utan de kunde bara kontakta mig. Inte i Mission Beach dock, för där fanns det knappt någon täckning alls med Global Gossip som vi får använda. Tillslut lyckades jag ringa GG och ladda på det och ringa upp min resebyrå igen som skulle fixa mitt bussproblem under dagen och under tiden skulle jag som planerat åka en 5h bussresa ner till Ayr. Då åkte jag förbi Townsville och var lite osäker på om jag skulle få åka norrut igen. För jag hade ingen aning om hur Travel Bugs skulle lösa bokningsfelet och typ alla på bussen gick av i Townsville (för att sedan åka vidare till Magnetic Island som är hur nice som helst). Jag hade bokat för att åka till Magnetic Island några dagar senare. Sen hamnade jag i Ayr som är en pytteliten stad och blev upphämtad där av Yongala Dive Lounge. Det är samma företag som har hand om boendet som dykningen. Det tog ca 20min att åka från Ayr till boendet. Som för övrigt är väldigt litet. Det är mest ett husområde runtomkring och själva företagshuset har ett café, en liten shop och reception på nedervåningen och 3 rum på ovanvåningen med plats för 12 personer. Mysigt dock. Bara stora fält överallt som sträcker sig till horisonten. Imorgon ska vi ut och dyka till skeppsvraket SS Yongala som sjönk för ca 100 år sen och har nu blivit fylld av koraller och annat. Ska vara en av de bästa dykplatserna i världen. Tur att jag då gjorde min Advance Diver course på ProDive så att jag kan dyka ner till det djupet (ca 30m)!

Från Cairns till Mission Beach + Scotty’s Beach house + SKYDIVE

Resan började tidigt på morgonen den 27:e från Nomads Serpent i utsidan av Cairns. Jag hade bokat en transferbuss från hostelet till stan kl.07.00 för att sedan ta Greyhoundbussen som gick 07.45. Gott om tid! Däremot så kom aldrig transferbussen utan de fick skicka några taxibilar istället och eftersom klockan hunnit bli ca 7.30 så fick jag tränga mig in i första som kom! Kom till Greyhoundbussen typ 3min innan den gick. Sen var det ca 2h bussresa till Mission Beach och sen till Scotty’s Beach house som var hostelet som jag skulle sova på. Trevligt men lite konstig stämning. Många britter och tyskar som antingen jobbade eller skulle göra/hade gjort skydive. Kom fram dit vid 10 på morgonen och skulle hämtas av Australia Skydive 12.30.

Vi hade verkligen klockrena förutsättningar för att hoppa fällskärm så det var många i kö före oss. T.ex. vissa som har fått skjuta upp sina hopp tidigare p.g.a. dåligt väder. Så vår grupp väntade drygt 3 timmar för att hoppa. Satt och kollade film så länge och jag somnade till. Vaknade upp och var ensam kvar. Trodde att jag hade missat mitt hopp men min grupp hade bara gått en trappa ner ca 30 sekunder tidigare. Tur det, haha. Sen var själva hoppet över ganska fort. Man träffade sin instruktör som drog på en all utrustning, sedan bar det av till flygfältet som var ca20 min bort och hoppade in i planet. Jag fick sätta mig längst in vilket betydde att jag skulle vara den sista ut ur planet för den dagen. Sen gör man såklart tandemhopp och min instruktör spände på alla straps så jäkla hårt, haha. Det var riktigt fin utsikt från planet! Vi hoppar vid Mission Beach och då ser man stranden och en massa fina öar runtomkring, en bit av revet i havet och eftersom vi hoppade senare så var det precis början på solnedgången. Vi flög upp till 14000 feet (4,2km) och då öppnade de dörren. Sen hann jag bara se den första hoppa ut och sen typ 30 sekunder senare så hade alla 5 (+ varsin instruktör) redan hoppat. Då hade man inte så mycket val! Man sätter sig på kanten och sen bara slängs man ut över kanten! Sjuk känsla och hoppet går förbi så jäkla fort! Kändes inte som en minut. Sen när fallskärmen vecklades ut så var det grymt fin utsikt, men jag hade lite svårt att fatta vad man gjorde för något, haha.

På kvällen var jag bara riktigt trött och hade lätt huvudvärk. Hade inte ätit ordentligt heller. När jag stod inne på mitt rum och frågade om någon skulle med och käka middag så dyker Ed upp! En norsk kille som jag lärde känna på Surf Campen för drygt en månad sen. Det är sjukt vad man träffar folk överallt som man träffat innan. Så jag, Ed och en nederländsk tjej från mitt rum gick och åt på hostelets resturang där jag testade att äta känguru för första gången. Det var riktigt gott! När vi sedan kom tillbaka till rummet så ville jag bara dubbelkolla mina bokningar eftersom jag skulle resa dagen efter. Då märkte min rumskamrat från Nederländerna (som ni kanske förstår så har jag glömt hennes namn) att min resa var felbokad. När man åker med Greyhoundbussarna längst östkusten så får man bara åka i en riktning. Söderut eller norrut. Nu hade min resebyrå bokat så jag hade behövt åka från Mission Beach söderut till Ayr och sedan norrut igen till Townsville. Vilket inte fungerar. Så jag fick panikringa min kontakt där och bad henne fixa det och hon fick stå för biljetten mellan de destinationerna. Så det löste sig ändå, men jag måste sitta 2h extra på en buss i onödan. Så kan det gå!

Inte den bästa bilden, men iallafall nåt från skydiven ;) Föll i 60 sekunder och nådde upp (om jag minns rätt) till ca  200km/h och landade sedan på stranden!

Första planeringen och resten

För det första. Östkusten är mycket, MYCKET längre än vad man tror.... Bussresorna tar sjukt lång tid, men av allt man har hört om östkusten så måste det vara värt det!
Jag reser ensam eftersom Viktor gav sig ner på östkusten för några dagar sen. Jag börjar min resa på lördag den 27e. Då reser jag från Cairns med buss mot Mission Beach för att hoppa fallskärm!! Då hoppar man över barriärrevet och landar på stranden. Ska även filma under hoppet! Så det ska bli kul att se efteråt :)
Dagen efter så åker jag till en liten stad som heter Ayr. Utanför finns ett vrak som ligger på ca 30m djup. Ska vara ett av de finaste vraken att dyka vid. Som tur är så tog jag Adventure certifikatet så att jag kan dyka så djupt.
Sedan vidare till Townsville. Där drar man sedan ut till Magnetic Island och där ska jag snorkla lite o.s.v. 2 nätter och 3 dagar. Firar även min födelsedag på båten!
Efter det blir det Airlie Beach och sedan ut till Whitsundays därifrån. Det är också 2 nätter och 3 dagar! Ska vara bland de sakerna man måste göra. Ska vara sjukt fin natur runtomkring där.
Sen ner till 1770 (ja, staden heter så) och bo på Cool Bananas som sägs vara ett av de bättre hostelen i Australien. Om det är bra så tar jag en paus där på 1-2 veckor. Kanske passar på att surfa lite och kanske åker på en tur som är kallad "Castaway" eftersom man gör en del saker som i filmen med samma namn. Den när Tom Hanks sitter på en ö med en volleyboll.
Sen Fraser Island! Bland världens största sandöar. Kommer att köra 4WD bil där och det är sjukt fina landskap där.
Vidare till Brisbane som är en större stad. Drar troligtvis till Australia Zoo som ligger där.
Finns en del annat som kan göras också, men det får vi se. Sen stannar jag nog ett tag i Byron Bay och Nimbin innan jag åker tillbaka till Sydney innan jul.

Allt detta är grovt planerat förutom första 2 veckorna. Fick dessutom rabbla igenom detta inlägg sjuuuukt fort eftersom min internettid går ut om bara några få minuter ;) Hoppas ni förstod det jag skrev!

Dagstur - Uncle Brian's

Uncle Brian's är som en regnskogssafari, men ändå inte...! Man åker runt i en buss flera timmar. Sjunger och gör annat kul i bussen! Vår chaufför/guide vid namn Brad var helt galen men jäkligt rolig. Han höll igång bussen med en massa historier och aktiviteter. Det var typ halva grejen. Sen åker man runt till olika häftiga platser. Vattenfall, en vulkansjö och annat! Badar och har kul helt enkelt! Såg små sköldpaddor och annat, men inte så många djur. Såg skymten av ett näbbdjur, men det räknas knappt! Hade även med mig min GoPro här och har gjort en kortfilm, men åter igen... internetuppkopplingen sätter stopp :)
Svårt att förklara om denna dagstur, men definitivt prisvärd! Kändes mest som om man var 5 år igen och fick leka av sig under en hel dag! Turen var på ca 12h och sen var det fest på Gilligans på kvällen!

Langar upp några screenshots från det jag filmade :)

Här är vår guide Brad! Helt galen men sjukt rolig! Han var en stor anledning till att resan var kul!

Detta är från andra stoppet. Ett vattenfall som föll i olika etapper. Ett är tillräckligt plant så att man kan rutscha ner för den!

Tredje stoppet (tror jag) vid ett ca 20m högt vattenfall. KALLT SOM FAN i vattnet! Däremot såg hela området ut att vara utklipp från Avatar eller nåt! Sjukt coolt ställe!

En vulkansjö! Bland de sista stoppen. Såg egentligen ut som en vanlig sjö, men var riktigt fint! Påminde lite om småsjöar i Sverige!

Cedric hänger från ett träd som man kan hoppa från vid vulkansjön. Den nedre grenen som man kunde hoppa från var ca 4-5m och den övre kanske 6-7m hög.

Dagstur - Passions of Paradise

Första dagsturen i Cairns var med Cedric från Nederländerna. Passions of Paradise är namnet på en båt/företag som har dagsturer ut till Stora barriärrevet för att dyka, snorkla, sola o.s.v. Båten är en katamaran, sjukt nice! Vi valde dock att snorkla. Både för att det var grunt så det gick att fridyka. Dessutom kostade det typ 70 dollar (om jag minns rätt) och det kändes det inte värt. Vi hade lite mer frihet att dyka var vi ville istället. Först åkte vi till en liten sand-ö mitt ute i ingenstans. Där häckade ca 20 000 fåglar (överdriver inte). Det var lite för sandigt, men fortfarande en massa häftiga saker att se! Bl.a. sköldpaddor och massor med gigantiska musslor. De största var säkert 1,5m breda. Jag filmade hela dagen och klippte ihop en film på ca 7min, men tyvärr... så är internetuppkopplingen här för långsam för att ladda upp den.
En påminnelse om ni ska ut till barriärrevet.... glöm inte solkrämen! ;) Jag glömde smörja in ryggen ordentligt och brände mig en del.

Två stillbilder från filmklippen som jag gjorde med GoPro:n!

De här fiskarna var typ 50-100cm stora och simmade bakom båten när vi dök!

Detta är inte Nemo, men en sorts Clownfisk! Om jag minns rätt :) haha
Gick på en kurs om revet innan ProDive och lärde mig lite grann, men mycket fastnade inte. Tur att man antecknade :)

Hostel

Jag och Viktor har inte direkt varit flitiga på att leta runt efter hostel i stan, haha. Först kom vi till Gilligans. Vilket är det största hostelet i stan och där det är mest fest. Även största krogen i stan. Inte så bra kombination när man ska ha lite sömn inför dykningen. Basen från nattklubben (som var igång varje kväll) hördes gott och väl in i rummen, haha. Däremot är det ett riktigt bra ställe om man vill vara där och festa. Stället är fullproppat med backpackers från hela världen och när vi var där två helger så var det även avslut på alla olika former av australiensisk fotboll. Vilket gjorde att det var en massa fotbollslag överallt. Blev ganska stökigt till och från, men kul ändå!
Det andra stället som vi bott mest på var Nomads Serpent lite utanför stan. Det är tystare och lugnare. Finns fortfarande pool, bar och sånt man behöver. Vill man in till stan så är det gratis buss fram och tillbaka ganska frekvent under dagarna och kvällarna. Bra hostel om man vill ta det lugnt men fortfarande kunna ta sig in till stan!

ProDive - dykningskurs

Några dagar efter att vi kommit fram till Cairns så drog vi på dykningskurs med ProDive. Riktigt bra dykarskola! Den utför PADI-utbildningen som är certifikat som är giltigt i hela världen. Utbildningen är på 5 dagar. Varav första två dagarna är dyk i bassäng och en massa teori (inget svårt dock). De hjälper i princip till med allt om man får problem och det är typ omöjligt att misslyckas med teorin. Efter det så åker man ut 3 dagar, 2 nätter på deras båt ut i Stora barriärrevet. Fin båt och utrustningen var bra. Jag köpte dock egen mask och snorkel för att kunna ha senare på resan också. För er som funderar på att göra dyka i Cairns så kan jag starkt rekommendera ProDive! Bra instruktörer, bra utrustning, båt och mat.
Man träffar även sjukt mycket folk. Träffade bl.a. Cedric där som jag och Viktor sedan umgicks med nån vecka innan han åkte tillbaka till Sydney. Träffade även Keith som är från Sydney. Han bjöd in oss att komma förbi honom när vi är tillbaka i Sydney för att fixa nån BBQ och även låna några av hans surfbrädor för att surfa på närmsta, bästa strand som verkade vara bara några meter från där han bodde, haha.
Jag försökte även att filma med GoPro:n medans vi dykte... Helt omöjligt! Det vanliga huset är gjort för att klara ner till 60m djup, men själva linsen kan inte fokusera under vatten(?!). Så det jag filmade var bara sjukt suddigt. Fick ta och köpa ett undervattenshus till kameran efter utbildningen. Dock så hyrde jag en kompaktkamera på båten så jag fick iallafall några stillbilder.
När det gäller certifikat så får man till att börja med Open water. Vilket gör att man får dyka på egen hand med minst en i sällskap. Sedan fick man välja att göra Adventure diver som kostade 175 dollar extra men då är man certifierad till att dyka till 30m istället för 18m på Open water.
På det stora hela: sjukt rolig grej att göra när man är i Cairns! Man får se en massa fiskar, sköldpaddor, delfiner, hajar o.s.v. Kostade ca. 850 dollar om jag minns rätt, men jag tycker att det definitivt var värt det när man börjar kolla på vad som ingick!

Tyvärr så var dessa de enda bilderna som den här tröga internetuppkopplingen orkar med.... Men ändå!
Är det något jag saknar att ha så är det billig och bra internetuppkoppling!!

Ett exempel på hur det blir med ett vanligt GoPro-hus när man filmar under vatten. Det blir inte bättre fokusering än sådär. Värdelöst.... Fick hur som helst se en stor sköldpadda!

Cairns

Får ta och smälla till med en massa inlägg nu :) Har nu varit i Cairns snart 3 veckor. Cairns ligger nästan högst upp på östkusten och är en stad på ca 150 000 invånare. Det finns många backpackers här i stan. De börjar antingen sin resa i Sydney och åker upp hit eller tvärtom. Så det är många i 20-30 års åldern och mycket festande. Det ligger precis vid havet och nära Stora barriärrevet. Så många av aktiviteterna handlar om att åka ut på havet och dyka. Regnskogen ligger bara precis utanför staden också. Så det finns en hel del regnskogsvandringar o.s.v. som man kan gå på också. Trots sitt läge nära havet så går det typ inte att bada vid stranden. Det är typ bara lera och en massa annat som sätter stopp för det. Så det finns en liten lagun som man kan bada i. Runtom finns det grillplatser och annat. Så det är ett trevligt ställe att hänga på på kvällarna! Barerna ligger då nära till hands också. Eftersom det är så mycket backpackers överallt så är det lätt att hitta nytt folk att umgås med. När Viktor bodde ute på ett hostel lite utanför stan så träffade han ett gäng svenskar från Småland som vi umgåtts lite med. Nån vecka så umgicks jag även med Cedric från Nederländerna. Han hade precis gjort sin östkustresa från Sydney till Cairns och sedan gjorde han ProDive-kursen samtidigt som mig och Viktor. Jag och Cedric drog ut på två dagsturer. En till barriärrevet för att dyka och glassa i solen. Sedan en busstur runtom i regnskogen. Båda var riktigt kul och jag har redigerat två filmer från dessa två turer också! Dock är det svårt att ladda upp filmerna.... de internetuppkopplingarna man får tag på är dyra (8-10 dollar för en dag) och går jäkligt långsamt. Får helt enkelt lägga upp dem när jag får bra uppkoppling. Vilket kan ta ett tag. Träffade även en av min pappas kompisar från när han bodde i Sydney i början av 80-talet. Nick och hans fru Coleen. Väldigt trevliga!

Ont om internetanvändning

Nu har jag varit i Cairns i ca en och en halv vecka och har hunnit med en massa olika saker! Ska försöka att förklara allt så detaljerat som det går. Har förutom några minuter på ProDive båten inte använt internet sen vi kom upp hit. Så nu ska jag försöka att ladda upp bilder och skriva ner en massa info! Även försöka fixa en dykningsfilm! Även den andra filmen från Sydney bör bli klar snart.
Anledningen till att jag inte har använt internet på ett tag är för att jag inte riktigt har haft tid för det och att det är dyrt. Ett dygn kostar ca 50-60kr och det är inte särskilt snabbt heller. Men men... nu har jag köpt det för en dag iallafall och kommer att bomba med info under dagen!

Det är dagen då vi flyger till Cairns!

Nu är väntan över! Just nu håller vi på att packa ner grejorna vi har i lägenheten för att bege oss till Sydney Airport och sedan till Cairns! Landar runt 22 på kvällen Aus tid om jag minns rätt. Flyget tar iallafall ca 3h.
Känns som att hela resan börjar nu när vi kommer till Cairns, som är första destinationen på östkustresan :) Sedan kommer vi att jobba oss ner till Sydney igen. Kanske till november/december är vi framme. Vi kanske jobbar på vägen, kanske inte. Vi klarar oss utan det om vi känner för det. Sen får vi se om jag och Viktor åker hela resan tillsammans eller delar på oss nånstans på vägen. Det beror på vad vi vill göra o.s.v.
Dags att fortsätta med packningen! :)

Första jobbet

Jag och Viktor hade vårt första jobb nu i torsdags 4e oktober. Det var bara ett jobb över dagen och vi tjänade $21.32/h. Det var lite tyngre än vi hade förväntat. Vi visste att vi skulle flytta möbler från en trailer, men när vi kom dit så var det en stor lastbil med antika möbler som hade värde på allt mellan några tusenlappar till ca 30 000kr. Känns tryggt att arbeta med sånt som nybörjare, haha. Vi fick lyfta ut allt. Jag, Viktor och två andra svenska killar som vi träffade där. Efter vi hade lyft ut allt så skulle det sorteras, packas upp och sedan ställas ut i utställningen. Vi fick även släpa några sandstensblock som vägde ca 200kg/st. Som tur var så hade vi små trolleys, brädor med hjul som underlättade att flytta grejorna. Tungt jobb. Tog ca 6h inklusive lunch. Helt okej dagsjobb ändå tycker jag :)

Ett inlagg fran Work & Travel kontoret pa 59 Goulburn St

Skriver pa ett engelskt tangentbord dar tangenten med komma-tecknet ar borta sa lycka till med lasningen! haha

Nu har jag och Viktor fatt ett endagsjobb! Imorgon kl.7.30 sharp sa ska vi flytta mobler o.s.v. Vi kommer att jobba fram till lunch och fa A$21.32/timme. Enkelt och bra for att fa lite extra cash!
Igar var vi pa Bondi Beach och hade lite mer tur med vadret an forra gangen. Vi var dar med Anna och Emelie fran lunch fram till solnedgangen vid kl.18. Idag har vi som sagt varit har inne och fragat om jobbfragor korttidsjobb och lite annat. Nu ska vi vidare ut och kaka lite lunch. Troligtvis vid Darling Harbour.
Jag maste skriva klart mitt CV ikvall och gora klart den dar jakla kortfilmen! haha. Vill gora klart den men har inte haft riktigt lust/tid att gora klart den. Men ska forsoka fa den klar innan vi aker till Cairns iallafall!

Sista dagarna i Sydney

På lördag bär det då av till Cairns. Så senaste dagarna har nästan blivit som dagarna innan julafton när man va liten. Vi har inte gjort så mycket och längtar till att få åka iväg på dykkursen och testa något nytt! Inte för att vi haft det dåligt i Sydney. Nej, mest för att det är skönt att komma vidare som sagt.
Vi har blivit bjudna på middag av Peter Nordfeldt. Som var den första av min pappas kompisar som vi träffade när vi kom hit. Vi har även varit ute och ätit och varit på krogen med Peter Fransson, som äger lägenheten som vi bor i för tillfället. Vi hängde även på till hans yachtklubb, haha. Det var trevligt, men lite ovant. Satt där och kollade AFL finalen som Sydney Swans vann. Dagen efter kollade vi även finalen i Rugby League där Melbourne Storm vann.
Idag var vi ute till Manly och Manly Beach. Där åt vi lunch med Peter Fransson och hans syster. Trevligt! Sjukt bra väder idag också.
Som sagt, det har varit kul i Sydney, men ska bli kul att komma vidare på lördag för att sedan vara ute på äventyr längs östkusten! Vi får se vad vi hittar på nu innan vi drar... det finns trots allt en del intressanta alternativ!

En bild över Sydney's skyline. Tagen med mobilen otroligt nog! Alla bilder i detta inlägg är tagna med mobilkameran

Och här sitter Viktor och missar den fina bakgrunden....haha

En bild från i lördags när vi satt på yachtklubben bl.a. Här gick vi igenom Wolseley (vet inte om det stavas så) som är ett av Australiens finaste områden. Här ser vi t.ex. ett öppet garage med en Porsche i... där man till och med från garaget kan se över hela city, Operahuset och Harbour Bridge! haha, sjukt...

Sen igår kväll så var det Alex sista kväll i Australien. Då hängde jag och Viktor, Emelie, Anna och Alex kompis Ernst på till IMAX som ligger nere i Darling Harbour för att kolla på Avatar i 3D. Bioduken var sjuuuuukt stor! Säkert dubbelt, om inte trippelt så stor än på vanliga biografer i Sverige. Grymt att se en film som Avatar på den! På bilden får man inte alls nån känsla av hur stor det är, men men... en bild iallafall!

Imorgon får vi se om vi gör ett nytt försök på att åka ut till Bondi eller till och med Manly. Beror på hur vädret blir. Annars kan det till och med bli en resa till Blue Mountains!