Nya Zeeland - Franz Josef

Franz Josef är ett riktigt litet ställe uppe i bergen och huvudattraktionen är glaciären som ligger precis bakom. Det är en av världens snabbast flyttande glaciärer och kan röra sig flera meter om dagen! När vi var där så var det mitt i sommaren och dessutom har den nu under många år smält. Så det var inte mycket glaciär som vi egentligen såg. Vi fick flyga helikopter i ca 5min upp till glaciären och bara det var en upplevelse! Sedan väntade en vandring genom små tunnlar och upp och ner för stigar. Problemet var att vi ofta fick stanna och vänta för att guiden var tvungen att kontrollera och göra nya gångar. Han hade inte varit där på ca 3 veckor och hans sa att han knappt kände igen sig och det är just för att den smälter och rör sig så snabbt. Extra mycket på sommaren. Vi hade däremot tur med vädret här också, trots att det regnade en del till och från och var nollgradigt. Det var flera andra turer som blev inställda under dagarna som vi var där. Några som åkte med vår tourbuss stannade kvar en eller fler extra nätter i byn för att få åka upp till glaciären när vädret tillät. 
Hostelet var riktigt häftigt! Inte själva rummen, de var som vanligt (några våningssängar), men själva anläggningen var som en skidort i alperna! Riktigt trevligt ställe! Rakt över gatan hade vi en anläggning med varmvattenpooler. Det fanns 3st olika. En med 38 grader, 40 och 42 grader. Det låter inte som en stor skillnad, men det var det verkligen! 38 var bekvämt och när vi testade 40 så tyckte jag att den till en början var för varm, men man blev van efter någon minut. Däremot var 42 grader alldeles för varmt för många av oss! Jag var bara kvar där i 2-3 minuter sen bytte jag tillbaka till 38-graders poolen och då kändes den svalkande, haha!
Jag minns även en rolig grej härifrån som hände till och från på olika ställen. Jag minns inte vem det var, men ett klassiskt misstag i hosteltvättstugor var att lägga i kläderna för att tvätta...i torktumlaren. Tvätt och tork ser nästan likadana ut och man lägger bara tvättmedlet direkt på kläderna i maskinen. Då var det någon som hade slängt in kläderna med tvättmedel och kört igång det i torktumlaren, haha! Kläderna blev fulla med små korn av tvättmedel och torktumlaren likaså. Då är det bara att ta och tvätta ur torktumlaren och 20kr gick till ingenting! Så kan det gå!
 
Detta är glaciären som man ser längst till höger. Som sagt så är det mitt i sommaren, så den var mindre än vanligt men den har även smält mycket under en längre tid.
 
Bild på mig på expeditionen på glaciären. En riktigt rolig upplevelse! Lite chockande att gå från 25 plus till 0-gradigt!
 
Vi fick även gå in i mindre grottor. Riktigt häftigt ljus där under! Det droppade en massor överallt också, så jag var orolig för om kameran skulle hålla, men den höll även här!
 
En bild från när vi var på väg tillbaka
 
 
Jag var i Nya Zeeland i januari. Så allt detta skrivs med några månaders mellanrum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0