Next: New Zealand!

Nu är det packat och klart. Denna gång väger väskan 16kg istället för 28kg som den vägde när jag kom tillbaka från östkusten, haha! Lärde mig att jag hellre packar lätt än att ha med mig mycket grejer. Kände mig lite stressad tidigare idag eftersom jag inte hade packat, knappt visste hur jag skulle resa, knappt visste något om flyget o.s.v. Tankarna har helt enkelt varit på andra saker senaste tiden :) Nu under dagen så har jag däremot fått ett någorlunda grepp om allt och ser fram emot att få nya upplevelser! Nya Zeeland blir min slutspurt på min stora resa!

Planering inför Nya Zeeland

Mitt mål med resan till Nya Zeeland är egentligen bara att fotografera den otroliga natur som finns i landet och träffa folk längs vägen. Jag kommer att starta i Auckland den 3:e januari och sedan åka runt med en busstour genom i princip hela landet för att sedan komma fram till Christchurch. Därifrån åker jag sedan tillbaka till Sydney den 25:e januari. Vilket betyder att jag nu är i princip klar med Australien. Jag åker den 30:e januari och de sista dagarna kommer att gå åt för att avsluta bankkonton och andra ärenden och träffa lite kompisar som förhoppningsvis fortfarande är kvar i stan då. Känns på ett sätt skönt att resan börjar komma mot sitt slut. Börjar bli väldigt mätt på att vara på resande fot hela tiden. Jag hoppas på att Nya Zeeland blir en nystart så jag får tillbaka lite energi som försvann efter att östkustresan var över.

Hur som helst så kommer jag i Nya Zeeland att åka med ett företag som heter KiwiExperience och det är bland de vanligare företagen att åka med för backpackers. Det är bussar som åker runt i landet och sedan kan man via bussarna boka in sig på aktiviteter och hostel på vägen. Så de har en plan för hur man kan göra allt och sen får man själv se till och veta hur man vill göra och betala. Låter som ett mycket bekvämt sätt att resa och jag hoppas att det blir så. Dessutom så hänger man för det mesta ihop med samma människor. Så det borde vara lätt att mötas upp med nytt folk på vägen!

Jag har inte direkt varit fokuserad på att åka till Nya Zeeland utan mest haft tankarna på att åka hem senaste tiden. Så nu planeras och görs allt i sista sekund...dagen innan jag åker, haha.

New Zealand

Nyårsafton 2012-2013!

Nyårsafton blev en väldigt lugn kväll för mig och de som jag firade med. Jag var där med ett gäng svenskar som jag träffat i Cairns plus några fler som de kände. Några av dem hade väntat vid Blues Point Reserve sen kl.08.00 på morgonen för att få bra platser och kunna se bra över hamnen, Harbour Bridge och operahuset! Jag kom dit bra mycket senare. Vid 18-19 och då var det smockat med folk överallt! Verkligen proppfullt! Sedan satt vi där på vår filt och pratade, spelade kort, tog bilder på hamnen, kollade på fyrverkerierna vid kl.21 och sedan vid tolvslaget! Fyrverkerierna då var helt otroliga! Så jäkla maffigt och det lyste upp överallt från överallt! Det höll på i ca 10-15min och sen efter det väntade kaos när alla tio- eller hundratusentals personer skulle hem på en gång med tågen. Det tog ca 2h att ta sig hem istället för ca 40min, men det är ändå helt klart godkänt!
Som sagt, ett lugnt men trevligt nyår! Ser däremot fram emot nästa nyår hemma i Sverige igen :)

Har inte hunnit redigera mer än denna bild från nyår, men de kommer upp på Flickr senare! :)

Blue Mountains

Några dagar innan nyårsafton så åkte jag med Peter Fransson upp till Blue Mountains som ligger en bit utanför Sydney. Jag har tidigare försökt planera in att åka med några kompisar men det har alltid kommit förhinder eller liknande och nu när Peter ändå skulle åka upp dit så hängde jag på. Han skulle sedan upp till en farm för att hälsa på en gammal kompis, Graham.
Egentligen så ville jag bara åka upp för att ta lite foton på bergen och det var det vi gjorde. Vi åkte till de vanligaste utsiktsplatserna på vägen till farmen. Blev nöjd med resultatet :) Dessutom var tiden på farmen riktigt trevlig!

Här är det kändaste i Blue Mountains och det kallas Three sisters p.g.a. de tre topparna till vänster.

Grahams farm. Fint läge!

Julafton

Julafton tillbringade jag med pappas kompis Peter i hans lägenhet med hans brorsson, brorssonens fru och Peters son. Det var inte julafton som man är van med i Sverige, men vi hade mycket trevligt och åt middag och drack snaps :) Haha

Great Ocean Road

Nu minns jag inte alla detaljer, men Great Ocean Road byggdes av f.d. soldater efter första världskriget. Australien var ett av de länder som förlorade flest män under kriget och efter det valde många att bygga denna väg för att hedra sina fallna kamrater. Om jag minns rätt så tog det 14 år att färdigställa den och den lever verkligen upp till sitt namn! Det finns många otroliga utsikter längs vägen!
Jag åkte dit på en dagstur från Melbourne. Det är en riktigt lång tur som börjar ca kl.7 på morgonen och kom tillbaka vid 21 på kvällen. Det är en lång sträcka att åka. Dessutom blir det ännu värre när man har feber och yrsel som jag hade under tiden jag var i Melbourne, haha. Jag kämpade mig igenom hela dagen i bussen ändå och fick till några riktigt bra bilder på vägen! Fler bilder finns på Flickr! Länken hittar ni via martinekstrom.com

Lite bilder från olika platser längs Great Ocean Road! :) Och med tanke på bilderna jag har fått med det nya objektivet här så hoppas jag på otroligt bra resultat i Nya Zeeland!

Det mest kända på Great Ocean Road: The Twelve Apostels

En annan känd ikon: London Bridge

Tillbaka i Sydney + MELBOURNE

När jag kom tillbaka till Sydney så var det mycket arbete med att redigera foton, filmer o.s.v. från östkusten för att bli klar med allt det. Sedan boka upp Melbourne, Great Ocean Road och Nya Zeeland via kontoret på Work & Travel Company.

Att komma tillbaka till Sydney kändes lite som att komma hem. Skönt att komma tillbaka till lägenheten med eget kök, eget badrum, en vanlig säng och tv med massa kanaler! Däremot så gör det också att man blir lite mer ensam. Det har lätt blivit så att jag fastnat någon dag i lägenheten utan att göra någonting. Som tur är så var de flesta av de dagarna när jag var förkyld (IGEN). Jag har varit förkyld till och från ända sedan Brisbane. Vilket är ungefär en månad. Helt galet. Hur som helst så har jag under tiden i Sydney åter igen träffat folk som jag träffat tidigare på östkusten. Alltid trevligt att umgås med folk och se vad de har upplevt sedan man träffades senast.

Sedan Melbourne! Jag åkte dit med buss den 18:e december och kom fram tidigt på morgonen den 19 för att sedan åka tillbaka till Sydney igen den 22:a december. Jag gillade staden starkt! Atmosfären och arkitekturen är så mycket trevligare än i Sydney! Melbourne känns mer som en trevlig och levande stad och det intrycket fick jag efter bara några dagar! Tyvärr så gjorde jag inte så mycket här eftersom jag då var kraftigt förkyld med feber o.s.v. Gick däremot till Queen Victoria Market som har så sjukt mycket mat och annat! Annars bara strosa runt i staden. Jag kände ändå att jag fick se det jag ville. Hade inte så stora förväntningar. Ville mest bara se mig omkring och träffa lite folk och det fick jag göra :)

Det var också här som jag testa mitt nya objektiv! Canon 17-40mm 4.0 L som jag köpte i Sydney inför Nya Zeeland! Det var dyrt, men kommer definitivt att vara värt det när man kollar på dessa bilder och de som var från Great Ocean Road :)

En bild över Queen Victoria Market. Detta var däremot kvällsmarknaden som bara är öppen 2-3 dagar i veckan :)

Ett exempel på galen, men rolig arkitektur i Melbourne!

Blandat med gammalt och nytt. Detta är Flinders Street Station

Varför kan inte tågstationer se ut såhär i Sverige? Tycker om Melbourne riktigt mycket med allt detta!

Vikingalunch 14:e december

Dags för vikingalunch med min pappas kompisar som bor och håller till i Sydney! Det var inte bara dem jag var där med, nej. Det är till för svenska män i Sydney som kommer dit till den lunchen innan varje jul. I år var det 135 män sammanlagt som sjöng snappsvisor, åt sill och hade det trevligt på ett fint hotell mitt i Sydney! En väldigt speciell upplevelse och det är alltid kul att hänga ute med andra åldrar än vad man är van vid. De flesta jag pratade med på lunchen (och de flesta som var där) var i 50-60 års åldern. Lunchen började vid 12.30 och jag var nog inte tillbaka i lägenheten förrän vi 02.00 på natten. Blev en lång och rolig utekväll! :D

Coffs Harbour

Egentligen valde jag att åka till Coffs Harbour över en natt bara för att slippa en otroligt lång bussresa mellan Byron Bay till Sydney. När jag väl kom fram så ångrade jag lite att jag inte stannade en eller två nätter till. Hamnen var så otroligt fin, hostelet som jag bodde på (Hoey Moey) var riktigt trevligt och träffade några sköna personer där. Allt på bara ett dygn! Jag kom fram kl.15 och lämnade kl.15 dagen efter. Den andra dagen gick jag bara ner till hamnen och tog foton, de andra jag hade umgåtts med hade redan gett sig av tidigt på morgonen.
Som sagt, riktigt häftigt hamn, men lite synd med vädret!

Här ser man hamnen i bakgrunden från en stor, hög ö kallad Muttonbird Island

En annan bild från Muttonbird Island med Coffs Harbour i bakgrunden

Ombokning av flygbiljett och varför

Under min tid i Australien så har jag insett att planerna ändras oändligt mycket! Det kan ändras från dag till dag när man backpackar beroende på vart man är, vilka människor man träffar och hur mycket pengar man har.

Redan i Brisbane så började jag fundera på när jag egentligen skulle åka hem. Någon månad innan så hade jag börjat tänka på att komma tillbaka till Sydney till jul och nyår. Sedan jobba januari-februari och sedan resa runt till fler destinationer i Australien och sedan till Nya Zeeland för att komma hem till våren. Däremot så började jag i Brisbane tänka på hur mycket mer jag egentligen ville resa. Jag hade en del kvar på östkusten och en del andra saker här och var. Jag började känna mig mätt på att resa. Som att jag sett tillräckligt och ville hem. Hemlängtan började komma igång ordentligt och saknade både saker hemma och nära och kära. Ett tag tänkte jag till och med överraska att komma hem till nyårsafton och i Byron Bay försökte jag boka in ett flyg till den 26:e eller 27:e december, men allting var fullbokat runt jul och nyår sedan lång tid tillbaka. Då fick jag tänka om och valde då datumet 30:e januari som hemdatum och kommer då enligt planerna hem den 31:a januari 2013 kl.14.10 :)
Planerna blev alltså att fullända östkusten. Som förövrigt var en helt otrolig resa på två månader! Efter det vara med på en svensk jullunch i Sydney den 14:e, åka till Melbourne några dagar och under tiden där åka till Great Ocean Road. Efter det åka tillbaka till Sydney för att fira jul och nyår och sedan blev det tillslut att åka till Nya Zeeland och se i princip hela landet mellan den 3-25 januari. Efter Nya Zeeland så har jag några dagar kvar att avsluta allt som behövs och kanske hinna träffa lite kompisar som befinner sig här för att sedan bege mig åter till Sverige den 30:e :) Har än så länge varit en underbar resa och Nya Zeeland har stora förhoppningar på sig!

Det som ändrade karaktären på resan var egentligen jobb. Jobben som finns tillgängliga var inte som jag hade tänkt och hela resan blev helt enkelt bara för att uppleva och inte alls för att jobba. Därför kommer jag att vara hemma efter ca 5 månader och har bara jobbat en dag på ca 20 veckor! :) haha

Nimbin

Nu kör vi på ärlighetens spår! Nimbin är känt för att vara Australiens fristad för marijuana och det är därför många som reser förbi Byron Bay även åker en sväng förbi dit. Det tar ca 1h och det finns många olika turistturer med bussar som åker dit dagligen. Det är inte lagligt med marijuana i Nimbin. Det är lika olagligt som överallt annars i Australien, men det är en väldigt, väldigt liten hippiestad som har varit densamma sedan slutet av 60-talet. Förbudet mot marijuana ses däremot mellan fingrarna av polisen i området bara det inte säljs för öppet eller om det bryter mot andra lagar eller sociala acceptanser.

Staden i sig... eller byn... eller gatan... vad man nu ska kalla det. Det är otroligt litet. Det är bokstavligt talat bara en gata på ca 200m ute i ingenstans där det bor en massa hippes, där gatorna och husen är målade i glada färger och det går förbi kvinnor i 60-års åldern och frågar och man vill köpa brownies, haha. Väldigt annorlunda än vad man är van med. Jag åkte dit med en grupp personer som jag träffat tidigare blandat med folk som jag träffat i Byron Bay. Vi åkte dit på en dagstur, men var egentligen bara i Nimbin i drygt 1h och det räckte gott och väl. Man hade gått igenom allt på en halvtimme om man gick sakta. Innan Nimbin så åkte vi igenom massa skog och en riktigt häftig utsiktsplats. Efteråt åkte vi till en mindre sjö med trampolin och rastplats. Där stannade vi några timmar och åt lunch. Riktigt trevlig dag då det bara handlade om att ta det lugnt och ha det bra!

Har även gjort en film härifrån, men den kommer upp på Vimeo när jag väl är hemma i Sverige igen :)

En bild från utsiktsplatsen innan vi kom fram till Nimbin

I Nimbin. En snubbe som valde sig att rita en stor, färglad sol med krita mitt på vägen! Kom tillbaka ca 30min senare och då var den täckt över hela gatan!

Byron Bay

Byron Bay! Vilket otroligt ställe! Jag valde att vara där 10 nätter vilka många tyckte lät mycket, men när jag väl var där så tyckte jag att det var lagom och det var många jag träffade där som tyckte att det var för lite!
Staden är väldigt liten med många barer, matställen och ligger precis vid havet. Alltså många stränder som ligger precis i närheten med surfing o.s.v. Det har varit lite av ett hippieställe, men är numera ett festställe för backpackers och schoolies. Dessa schoolies hade precis avslutat high school när jag kom dit vilket betyder att hela staden var fullsmockad med 18-åringar överallt. Blev lite för livat på kvällarna i början, men efter 2-3 dagar blev det bättre! Själva staden i sig är väldigt trevlig! Skön stämning och en riktig småstadskänsla. Det är inte tillåtet med snabbmatskedjor och husen får inte vara högre en två våningar och det har verkligen gjort att staden känns mycket trevligare och har inte blivit någon riktig komersiell semesterort!

Tyvärr, så var jag här, som många andra gånger på resan, förkyld. Låg i sängen några dagar och gjorde inte mycket mer än att redigera film, foton och pratade med folk hemifrån. Däremot på de dagarna som jag mådde bättre så träffade jag folk. Både folk som jag träffat innan på östkusten, rumskompisar och vissa andra som man träffat under dagarna där.

Köket var mindre trevligt och det starkaste minnet jag har i kostväg är att jag nästan alltid till frukost, lunch och middag åt müsliflingor med banan och mjölk, några brödskivor med sylt, kanske lite mer frukt och tonfisk, haha! Många kollade snett på mig, men det funkade för mig och jag fick i mig alla nyttigheter som jag behövde och det var billigt! Dessutom var det lagat utan att använda spis och annat i köket som både alltid var upptaget och ofräscht.

En av ikonerna av Byron Bay är fyren och efter 9 dagar i Byron så hade jag inte varit där än! Så jag och en tyst tjej som jag träffat tidigare på kusten valde att gå upp dit oavsett vädret. Eftersom jag ändå skulle åka dagen efter. Dagen började med värsta ösregnet som jag har upplevt i Australien, haha! Det verkligen öste ner, men sedan lättade det upp när vi började närma oss fyren. Mulet, men ändå fint! Det tog ca 4h att gå fram och tillbaka. Kan gå på ca halva tiden, men inte om man heter Martin och ska fota överallt! :)

Byron Bay är ett av måstena på östkusten! Ett riktigt bra ställe för backpackers och man ska stanna minst en vecka!

Stranden som låg bara 50m bakom mitt hostel. Det är officiellt sett olika stränder, men dessa sitter ihop i en lång, lång sträcka!

Ingmar och jag på Australiens fastlands mest östliga punkt! Detta var på vägen till fyren.

Och detta är fyren i Byron Bay!

Ursäktar för brist av uppdateringar senaste månaden

Inte en uppdatering sedan Surfers Paradise! Helt otroligt. Mycket har hänt sedan dess. Jag åkte till Byron Bay i 10 nätter varav en dag som jag tog en dagstur till Nimbin. Sedan bar det av en natt till Coffs Harbour och sedan tillbaka till Sydney den 11:e december. Några dagar i Melbourne och en dag till Great Ocean Road medans jag var i närheten. Jul och nyår i Sydney. Ja, det är mycket att skriva om nu! Det är dags att göra dessa uppdateringar nu, även om de inte blir lika bra detaljerade eftersom jag kommer att skriva allting från minnet. Lite detaljer kan falla ur, men det är ändå kul att skriva om vad som har hänt under senaste tiden. Dessutom måste jag vara redo för framtiden, eftersom jag åker till Nya Zeeland på torsdag kväll (tisdag kväll nu)!