To do - lista

För folk som är intresserade ska förstå hur mycket det är att gå igenom innan en sån här resa och hur mycket det kan kosta, så tänkte jag gå igenom en massa saker. Jag orkar inte lista upp allt, men många bra exempel ;)
 
- Pass såklart! Jag var lite sen med det. Bör vara klart innan man bokar resan. Det kostar ca 300kr om jag minns rätt.
- Internationellt körkort. Mest en översättning av det svenska körkortet men är ett krav att ha med sig samtidigt som det svenska kortet medans man kör i Australien. Kostar 250kr att göra från Motormännen.
- Visum-ansökan. Vi valde att göra det via Work & Travel så att de fixade allt åt oss. Kostade 2300kr om jag minns rätt. LÖLJLIGT enkla krav. Så allt snack om att det är svårt att komma in i Australien är bara skitsnack om man bara uppfyller dessa krav. För ett Working Holiday Visa är ungefär: Svensk medborgare, 18-30 år, inte med i brottsregistret, tur- och returbiljett bokat, rekommenderat 5000 Adollar (ca 35 000kr). Då får man stanna högst ett år.
- Försäkring. Jag bokade upp min via IF och det kostade drygt 11 000kr för ett år. Dyrt som fan, men värt varenda krona om det väl händer något. Inget att snåla på.
- Säga upp abonnemang. Jag hade mitt tv- och telefonbonnemang. Uppsägningstider på 3 månader. Jag hade bara det på tv-abonnemanget som tur var. Det kostade mig ändå ca 600kr i onödan.
- Avbryta stående överföringar! Blir knasigt på dina bankkonton annars.... 
- Köpa adaptrar för uttagen. Kostade 150kr.
- Jag köpte lite kameraprylar som gick på ca 8000kr. Det är ju inget måste såklart, men riktigt kul att ha!
- Skriva CV. Inte kul, men måste göras. 
- Köpa backpack-väska. Vi köpte en varsin Lundhags V8 90+10L och den ska räcka gott och väl. Hittade den billigt via addnauture.com. 2200kr. Det var mer än 1000kr billigare än de flesta andra ställen på den modellen. Sedan behövs det en väska för att ha väskan i när man flyger! Annars kan flygbolaget ta ut en extra avgift för att rämmarna på väskan kan förstöra deras utrustning... Ett sådant fodral kostar allt från 100-600kr. Vi hittade en 110L för 235kr.
 
Det är mycket jag har hoppat över att ta med och annat som jag säkert har glömt, men några tips blev det väl för andra som funderat på att göra samma resa :) Eller andra som bara är nyfikna på vad som görs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0