Byron Bay

Byron Bay! Vilket otroligt ställe! Jag valde att vara där 10 nätter vilka många tyckte lät mycket, men när jag väl var där så tyckte jag att det var lagom och det var många jag träffade där som tyckte att det var för lite!
Staden är väldigt liten med många barer, matställen och ligger precis vid havet. Alltså många stränder som ligger precis i närheten med surfing o.s.v. Det har varit lite av ett hippieställe, men är numera ett festställe för backpackers och schoolies. Dessa schoolies hade precis avslutat high school när jag kom dit vilket betyder att hela staden var fullsmockad med 18-åringar överallt. Blev lite för livat på kvällarna i början, men efter 2-3 dagar blev det bättre! Själva staden i sig är väldigt trevlig! Skön stämning och en riktig småstadskänsla. Det är inte tillåtet med snabbmatskedjor och husen får inte vara högre en två våningar och det har verkligen gjort att staden känns mycket trevligare och har inte blivit någon riktig komersiell semesterort! 
 
Tyvärr, så var jag här, som många andra gånger på resan, förkyld. Låg i sängen några dagar och gjorde inte mycket mer än att redigera film, foton och pratade med folk hemifrån. Däremot på de dagarna som jag mådde bättre så träffade jag folk. Både folk som jag träffat innan på östkusten, rumskompisar och vissa andra som man träffat under dagarna där. 
 
Köket var mindre trevligt och det starkaste minnet jag har i kostväg är att jag nästan alltid till frukost, lunch och middag åt müsliflingor med banan och mjölk, några brödskivor med sylt, kanske lite mer frukt och tonfisk, haha! Många kollade snett på mig, men det funkade för mig och jag fick i mig alla nyttigheter som jag behövde och det var billigt! Dessutom var det lagat utan att använda spis och annat i köket som både alltid var upptaget och ofräscht.
 
En av ikonerna av Byron Bay är fyren och efter 9 dagar i Byron så hade jag inte varit där än! Så jag och en tyst tjej som jag träffat tidigare på kusten valde att gå upp dit oavsett vädret. Eftersom jag ändå skulle åka dagen efter. Dagen började med värsta ösregnet som jag har upplevt i Australien, haha! Det verkligen öste ner, men sedan lättade det upp när vi började närma oss fyren. Mulet, men ändå fint! Det tog ca 4h att gå fram och tillbaka. Kan gå på ca halva tiden, men inte om man heter Martin och ska fota överallt! :)
 
Byron Bay är ett av måstena på östkusten! Ett riktigt bra ställe för backpackers och man ska stanna minst en vecka!

Stranden som låg bara 50m bakom mitt hostel. Det är officiellt sett olika stränder, men dessa sitter ihop i en lång, lång sträcka!
 
Ingmar och jag på Australiens fastlands mest östliga punkt! Detta var på vägen till fyren.
 
Och detta är fyren i Byron Bay!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0