Nimbin

Nu kör vi på ärlighetens spår! Nimbin är känt för att vara Australiens fristad för marijuana och det är därför många som reser förbi Byron Bay även åker en sväng förbi dit. Det tar ca 1h och det finns många olika turistturer med bussar som åker dit dagligen. Det är inte lagligt med marijuana i Nimbin. Det är lika olagligt som överallt annars i Australien, men det är en väldigt, väldigt liten hippiestad som har varit densamma sedan slutet av 60-talet. Förbudet mot marijuana ses däremot mellan fingrarna av polisen i området bara det inte säljs för öppet eller om det bryter mot andra lagar eller sociala acceptanser. 

Staden i sig... eller byn... eller gatan... vad man nu ska kalla det. Det är otroligt litet. Det är bokstavligt talat bara en gata på ca 200m ute i ingenstans där det bor en massa hippes, där gatorna och husen är målade i glada färger och det går förbi kvinnor i 60-års åldern och frågar och man vill köpa brownies, haha. Väldigt annorlunda än vad man är van med. Jag åkte dit med en grupp personer som jag träffat tidigare blandat med folk som jag träffat i Byron Bay. Vi åkte dit på en dagstur, men var egentligen bara i Nimbin i drygt 1h och det räckte gott och väl. Man hade gått igenom allt på en halvtimme om man gick sakta. Innan Nimbin så åkte vi igenom massa skog och en riktigt häftig utsiktsplats. Efteråt åkte vi till en mindre sjö med trampolin och rastplats. Där stannade vi några timmar och åt lunch. Riktigt trevlig dag då det bara handlade om att ta det lugnt och ha det bra! 
 
Har även gjort en film härifrån, men den kommer upp på Vimeo när jag väl är hemma i Sverige igen :)
 
En bild från utsiktsplatsen innan vi kom fram till Nimbin
 
 
I Nimbin. En snubbe som valde sig att rita en stor, färglad sol med krita mitt på vägen! Kom tillbaka ca 30min senare och då var den täckt över hela gatan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0